Co wybrać: ALLEGRO, AMAZON, E-SKLEP?

Amazon, Allegro czy własny e-sklep?

Setki tysięcy e-sprzedawców od lat nurtują dylematy. Przedsiębiorcy porównują nie tylko koszty sprzedaży przez marketplace’y oraz własny sklep internetowy, ale także szereg dodatkowych czynników, takich jak rozwój własnej marki, serwis czy dodatkowe funkcjonalności, które oferuje każda platforma.

  • Jaka przyszłość czeka ecommerce w kolejnej dekadzie?
  • Gdzie sprzedawać ? Najważniejsze kryterium wyboru.
  • Jakie są korzyści z powyższych rozwiązań?
  • Jakie są koszty sprzedaży na poszczególnych platformach?
  • Kiedy wybrać Allegro, Amazon, a kiedy własny sklep internetowy?

Jaka przyszłość czeka ecommerce w kolejnej dekadzie?

E-commerce w 2020 roku przeżył prawdziwy rozkwit. Gigantyczny wpływ miała na to – rzecz jasna – pandemia, która przeniosła niemal całe nasze życie do Internetu. Czy w 2021 rynek e-commerce nadal będzie się rozwijał? 

E-commerce to w Polsce najdynamiczniej rosnący rynek. Mimo pandemii i globalnego lockdownu, gdy spadały obroty sklepów stacjonarnych, które odnotowały poważne straty, to ich istniejące sklepy internetowe często nie mogły nadążyć z realizacją zamówień. 

W 2020 roku Polacy w przestrzeni online dokonali zakupów na ponad 15,3 mld EUR, co oznacza wzrost o 31,4% w stosunku do roku 2019. Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków europejskich. Według badań organizacji eCommerce Europe Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie. Polski rynek e-commerce jest rynkiem w fazie początkowego rozwoju w porównaniu do tych zachodnich, gdyż e-handel w Polsce stanowi jeszcze niewielką część sprzedaży detalicznej ogółem. Zapowiada się, że sprzedawcy internetowi, będą mieć się bardzo dobrze przez kolejne lata, a może i całą dekadę. 

Gdzie sprzedawać ? Najważniejsze kryterium wyboru.

Sprzedawcy, którzy planują wejść na rynek sprzedaży internetowej, nie są w stanie, uwzględniając choćby koszty, uruchomić swojej sprzedaży na wszystkich platformach jednocześnie. Jak podjąć decyzję o wyborze i jaka jest jedna kluczowa? 

Zasięg i ilość użytkowników to klucze. Aby podjąć decyzję o wejściu w dany kanał sprzedaży, pierwszoplanowym kryterium są zasięgi do naszej grupy docelowej.

Allegro – 17 mln użytkowników w miesiącu

Liderem sprzedaży online w Polsce jest nadal Allegro. W marcu 2020 roku portal ten odwiedziło 17,39 mln użytkowników, dzięki czemu uplasował się on na szóstym miejscu wśród popularności wszystkich polskich witryn. Dało to Allegro pierwsze miejsce w kategorii e‑commerce [1]. Zasięg wśród internautów wyniósł w tym miesiącu ponad 60 proc. [2], a aż 80 proc. osób badanych przez Gemius wskazuje spontanicznie Allegro jako serwis związany ze sprzedażą online [3]. 

Amazon – od 387 mln użytkowników w miesiącu

W marcu 2020 roku niemiecką stroną Amazona odwiedziło aż 457,47 mln użytkowników.  Platforma sprzedażowa odpowiada za 27 proc. sprzedaży w niemieckim e-commerce.

Jeśli zależy nam na rozszerzeniu grupy odbiorców i wejściu ze sprzedażą CBEC, warto rozważyć pojawienie się ze swoją ofertą na Amazon w Wielkiej Brytanii. Choć korzysta z niego mniej użytkowników miesięcznie niż z niemieckiego odpowiednika – w marcu 2020 r. było to „zaledwie” 387,14 mln użytkowników – to jest on popularną platformą zakupową na całym świecie. Lista krajów, do których Amazon dostarcza produkty z tej domeny, jest imponująca.

Warto pamiętać, że nie można porównywać zasięgów Allegro z zasięgiem Amazona. Pierwsza witryna dotyczy tylko polskich e‑konsumentów, druga – ma odbiorców z różnych krajów.

Własny e‑sklep – do 27,5 mln użytkowników w Polsce

Teoretycznie założenie własnego e‑sklepu otwiera dostęp do wszystkich użytkowników polskiego Internetu – czyli około 27,5 mln osób. W praktyce dotarcie do nich nie jest takie proste. Zakupów w sieci dokonuje tylko 62 proc. z nich. Dla pozostałych nasza oferta nie będzie interesująca lub nie uda się do nich dotrzeć ze względu na zbyt wysokie koszty marketingu.

Dlatego ilość użytkowników, do których chcemy dotrzeć z własną platformą sprzedażową, zależy bezpośrednio od naszej oferty oraz umiejętności marketingowych.

Korzyści z wyboru marketplace’ów takich jak Allegro lub Amazon

Warto wiedzieć, jakie najważniejsze korzyści dostarczają poszczególne platformy. Najważniejsza kwestia przy wyborze odpowiedniego marketplace’u to możliwość wejścia do świata sprzedaży internetowej bez dużych kosztów początkowych. Rejestracja jest darmowa albo kosztuje niewiele w porównaniu z własnym e‑sklepem.

Nie trzeba ponosić  dodatkowych kosztów związanych z prowadzeniem własnej strony internetowej takich jak platforma e‑sprzedażowa, domena lub hosting.

Druga kwestia to to, że mamy dostęp do wielomilionowej społeczności kupujących i jesteśmy obecni z naszym produktem tam, gdzie poszukują go klienci. Gdy zdecydujemy się na zagraniczny marketplace, trafimy do odbiorców z całego globu.

Po trzecie, otrzymujemy możliwość skorzystania z dodatkowych usług w konkurencyjnej cenie. Chodzi tutaj na przykład o:

  • dostęp do platform płatniczych jak PayU czy Amazon Pay,
  • rozwiązania transportowe lub zniżki na usługi kurierskie,
  • analitykę sprzedaży i dostęp do rozbudowanych raportów,
  • proste formy promocji ofert,
  • wsparcie sprzedaży B2B.

Jak to wszystko wygląda we własnym e‑sklepie?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że sklep wypada słabo. Założenie sklepu internetowego wymaga od przedsiębiorcy zdecydowanie większego kapitału i umiejętności niż korzystanie z pośrednictwa platform sprzedażowych. 

Główna korzyść z wyboru e‑sklepu to przede wszystkim pełna kontrola nad funkcjonowaniem swojej działalności. To Ty jako przedsiębiorca decydujesz, jak będziesz pozycjonować, komunikować się z klientami i jak będzie wyglądał cały proces marketingowo-sprzedażowy.

Własny e‑sklep daje większą możliwość tworzenia społeczności wokół marki, zwiększa lojalności klientów oraz buduje świadomość marki. 

Jakie są koszty sprzedaży na poszczególnych platformach?

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem decydującym o tym, czy zdecydować się na własny e‑sklep, czy sprzedaż w marketplace’ach, są koszty.

Koszty sprzedaży na Allegro

Zdecydowana większość sprzedawców internetowych korzysta z Allegro. Polski marketplace przyciąga do siebie miliony klientów, dając sprzedawcom szanse na rozwój. 

  • Prowizja od sprzedaży Allegro
  • Prowizja od kosztów wysyłki na Allegro
  • Koszty przesyłek Allegro Smart dla sprzedającego
  • Koszty promowania aukcji na Allegro
  • Koszty dla sprzedającego na Allegro

Link do cennika Allegro: Link

Koszty sprzedaży na Amazonie

Główne koszty prowadzenia sprzedaży przez serwis Amazon związane są z rodzajem działalności, który wybiera się przy rejestracji. Jeśli jesteś małym sprzedawcą, będziesz płacił Amazonowi za każdy sprzedany produkt, czyli 0,99 euro lub £0,75. Oprócz tego zapłacisz prowizję od każdej transakcji. Jej wysokość zależy od rodzaju oferowanego towaru.

Jeśli zaś jesteś sprzedawcą profesjonalnym, przygotuj się na comiesięczną opłatę w wysokości 39 euro lub £25. Będziesz musiał doliczyć też prowizję od sprzedaży uzależnioną od kategorii sprzedawanych produktów oraz koszty promocji ofert.

Warto wiedzieć, że podczas rejestracji automatycznie zostaje uruchomiona usługa Fulfilment by Amazon (FBA), która jest dodatkowo płatna. Jeśli nie chcemy z niej korzystać, należy zaraz po rejestracji ją wyłączyć.

Koszty prowadzenia własnego e-sklepu

Założenie podstawowego sklepu internetowego to koszt domeny, hostingu i certyfikatu SSL od 150 zł/rocznie, koszt platformy e-commerce darmowej typu open-source lub płatnej w abonamencie, cena projektu graficznego i wdrożenia sklepu od 2000 zł oraz niezbędna integracja bramki płatności to 200 zł.

Czy to wszystkie możliwe koszty związane z prowadzeniem sklepu? Oczywiście, że nie. Nie ma tu, chociażby kosztów księgowania, marketingu i reklamy, czy logistyki.

Decydując się na własny e-commerce, nie wystarczy zadbać wyłącznie o kapitał ludzki i zaplecze serwisowe. Każda firma potrzebuje swojej siedziby, czyli wyznaczonej przestrzeni biurowej bądź magazynowej, a także niezbędnego w codziennej pracy sprzętu. W związku z tym, koszty związane z bieżącym prowadzeniem e-biznesu automatycznie wzrastają. Co więcej, musimy ponieść je jeszcze przed wejściem na rynek – inaczej niż w przypadku marketplace’ów, które zapewniają gotową infrastrukturę już na starcie.

Kiedy wybrać Allegro, Amazon, a kiedy własny sklep internetowy?

Sprzedawcy internetowi mają duży, chociaż trudny wybór. Jest wiele korzyści prowadzenia sprzedaży przez marketplace’y, jak i korzyści sprzedaży poprzez własny e‑sklep.

Własny e-sklep

Wielu przedsiębiorców wybiera najczęściej dwie popularne ścieżki e‑sprzedaży. Pierwsza dotyczy znanych marek, które są obecne w sprzedaży offline. Te rozpoczynają od założenia własnych e‑sklepów. Mają już nie tylko dobry produkt, ale też rozpoznawalność i reputację, mogą online rozwijać sprzedaż. Następnie wchodzą ze swoją ofertą na marketplace’y, by dywersyfikować sprzedaż i zapewnić sobie dostęp do większej liczby kupujących.

Taką ścieżkę wybrał MediaMarkt oraz niektóre sklepy budowlane. Firmy te w roku 2020 zaczęły ekspansję w internecie.

Allegro, Amazon

Drugą ścieżkę wybierają najczęściej mniejsze biznesy. Firmy te rozpoczynają sprzedaż od Allegro, gdzie mogą „sprawdzić” swoją ofertę i to, czy cieszy się ona zainteresowaniem e‑konsumentów. Na zbudowanej wiedzy ze sprzedaży poprzez marketplace, mogą następnie budować swoją witrynę sprzedażową – i tym samym markę.

To pokazuje, że własny sklep staje się z czasem koniecznością, jeśli chcemy budować silną pozycję na rynku. Natomiast marketplace’y to dodatkowa forma kanałów sprzedażowych.

Źródła:

[1,2] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najpopularniejsze-serwisy-i-aplikacje-mobilne-w-polce-w-marcu-2020-r-ilu-uzytkownikow-ma-google-onet-pl-wp-pl-i-facebook
[3] Gemius, „E-commerce w Polsce 2019”
[4] https://android.com.pl/artykuly/309379-polski-internet-podczas-epidemii/
5] https://www.similarweb.com/website/amazon.de
[6] https://ecommercenews.eu/amazon-is-the-online-store-germans-spend-most-time-on/
[7] https://ecommercenews.eu/27-of-german-ecommerce-generated-on-amazon/
[8] https://www.similarweb.com/website/amazon.co.uk#overview
[9,10] Gemius, „E-commerce w Polsce 2019”.
[11] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mediamarkt-sklep-internetowy-na-allegro-oferta-na-poczatek-2-tys-produktow

Odpowiedzi

Zapisz się na Newsletter

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

GDZIE  WYSŁAĆ LINK MATERIAŁÓW ?

31465
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Dostęp do materiałów kończy się za:

GDZIE  WYSŁAĆ LINK MATERIAŁÓW ?

31469
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Dostęp do materiałów kończy się za:

GDZIE  WYSŁAĆ LINK MATERIAŁÓW ?

31473
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Dostęp do materiałów kończy się za:

Zapisz się na Newsletter

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Załóż konto i otrzymaj bezpłatne członkostwo na całe życie.

Zobacz dodatkowe matreiały wideo

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Załóż konto i otrzymaj bezpłatne członkostwo na całe życie.

Zobacz dodatkowe matreiały wideo

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Załóż konto i otrzymaj bezpłatne członkostwo na całe życie.

Zobacz dodatkowe matreiały wideo

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

Załóż konto i otrzymaj bezpłatne członkostwo na całe życie.

Stwórz Teraz swoje darmowe konto!

Dołącz do społeczności BPG e-przedsiębiorców. Poznaj w praktyce korzyści jakie daje zdalna firma, rynek międzynarodowy, firmy OFFShore, konta zagraniczne, a także zmiana rezydencji podatkowej.

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds