Crowdfunding jest to sposób finansowania biznesów i innych inicjatyw przez wielu drobnych darczyńców, którzy zwykle otrzymują za swoje wsparcie nagrody od pomysłodawcy. Jest to doskonały sposób na zdobycie środków na start dla wielu projektów, które byłoby ciężko to zrobić w inny sposób. Poza tym jest to bardzo dobre rozwiązanie na wstępne rozpoznanie zapotrzebowania na rynku. Taki test można przeprowadzić praktycznie bez ryzyka, bo w przypadku nie zebrania odpowiedniej kwoty to jest ona w całości zwracana do darczyńców.

Najsłynniejszym serwisem zagranicznym jest Kickstarter na którym jako polska firma nie możesz zbierać środków. Jeśli jednak chciałbyś tam zaistnieć i kierujesz swój przekaz do klientów na rynku polskojęzycznym to możesz zrobić, dzięki spółce ltd (zobacz jak ją założyć).

W Polsce możesz uzyskać finansowanie dzięki takim serwisom jak PolakPotrafi, Wspólny Projekt lub Wspieram to. Polski crowdfunding rozwija się bardzo dynamicznie od kilku lat i ma na koncie wiele udanych projektów.

Zasady, które pomogą Ci zdobyć środki:

– powinieneś posiadać jakąś grupę fanów projektu, sieć kontaktów, którzy mogą Ci wystartować

– jeśli oferujesz nagrody za wsparcie to postaraj się, aby naprawdę robiły wrażenie

– przygotować poważny biznes plan, który wyjaśni w jaki sposób zostaną wydaną środki

– zaprezentować swoje umiejętności, które zwiększają szansę sukcesu projektu

– przygotować krótki, ale treściwy video-pitch

– duże zaangażowanie w social media i błyskawiczne odpowiedz na pytanie zadane poprzez wszystkie kanały online

Jak we wszystkich przedsięwzięciach związanych ze startupami powinieneś wystartować z MVP, czyli minimalną wersją produktu, której można używać. Skalkuluj jej koszty i po dodaniu kosztów promocji oraz prowizji platformy zbierającej środki wyznacz swój cel zbiórki. Być może uzbierasz zdecydowanie więcej niż zakładałeś (jak np. projekt Space is more zebrał ponad 91 tysięcy, ich celem były tylko 4 tysiące).

Zanim przygotujesz prezentację projektu dobrze się przygotuj. Przede wszystkim zastanów się nad źródłami ruchu. Zacznij nawiązywać odpowiednie kontakty zanim ogłosisz projekt Światu, aby od razu wystartować z impetem.

Plan przygotowania kampanii crowdfundingowej

1. Przygotuj ogólny zarys pomysłu
2. Jeśli nie masz jeszcze społeczności, która byłaby zainteresowana Twoim projektem to zacznij ją budować
3. Przedstaw swój pomysł znajomym i rodzinie
4. Buduj kontakt w branży w której będzie działał Twój projekt
5. Poszukaj podobnych projektów, które odniosły sukces i zobacz
6. Zgłoś się do wybranej platformy crowdfundingowej
7. Przygotuj content promocyjny
8. Ogłoś Światu swój projekt i promuj go dzięki swojej społeczności, partnerom i innym możliwościom marketingu internetowego.

Crowdfunding jest zdecydowanie formą zdobycia kapitału na start firmy nad którą warto się zastanowić. Nawet jeśli masz odpowiednią ilość środków to przygotowanie kampanii promocyjnej będzie świetnym testem na zapotrzebowanie rynkowe na Twój pomysł oraz okazją do zdobycia rozgłosu.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]