Bardzo ważnym elementem w budowie biznesu online jest wybór odpowiedniego produktu. Jeśli masz kilka pomysłów to problematyczne może być odpowiedniej ścieżki. Aby ułatwić Ci to zadanie przygotowałem zestaw pytań, dzięki któremu ocenisz rynek (znajdziesz go w tym poście) oraz 11 elementów na które powinieneś zwrócić uwagę przy wyborze produktu.

1. Jaka jest marża?

Znany jest przypadek sklep ulubiony.pl, który mimo bardzo dużej sprzedaży drogi artykułów elektronicznych zbankrutował. Dlaczego? Sklep operował na minimalnych marżach, które w większości zjadały koszty porównywarek cenowych.

Dlatego zwracaj od samego początku na jakiego rzędu prowizje możesz liczyć przy sprzedaży danego produktu. Zdecydowanie lepiej angażować się w produkty wysokomarżowe, bo przy jakichkolwiek problemach masz większy margines finansowy.

2. Jaka jest potencjalna cena?

Lepiej sprzedać mniej droższych produktów niż więcej tanich. Musisz pamiętać o wszystkich kosztach związanych z pakowaniem, magazynowaniem i obsługą klienta. Poza tym z reguły najbardziej problematyczni są klienci składający najmniejsze zamówienia.

3. Czy zakupy będą się powtarzać?

Zdobywanie nowego klienta jest najbardziej kosztownym elementem prowadzenia sklepu, dlatego dobrze by było aby zakupy były dokonywane regularnie. Sprzedając np. soczewki kontaktowe możesz mieć pewność, że Twój klient za jakiś czas będzie musiał powtórzyć zakup.

4. Jakie są rozmiary/waga produktu?

Koszty magazynowania i pakowania potrafią być bardzo duże jeśli Twój produkt jest problematyczny ze względu na wielkość. Weź to również pod uwagę przy wyborze.

5. Jak wygląda kwestia transportu? Czy produkt jest delikatny?

Kolejną kwestią na którą musisz zwrócić uwagę jest to czy produkt nie będzie zbyt problematyczny w transporcie. Jeśli produkt jest bardzo delikatny to możesz długo szukać efektywnego sposobu pakowania, którym zapewni dotarcie do adresata. W przeciwnym wypadku będziesz miał problemy ze zwrotem pieniędzy za zniszczenia.

6. Czy produkt jest sezonowy?

Oczywiście lepiej jak sprzedaż jest stabilna przez cały rok, a nie zostawać np. z lampkami choinkowymi na magazynie, które zajmą miejsce na kilka miesięcy.

7. Jaką potrzebę zaspokaja produkt?

Ważne aby produkt rozwiązywał jakiś problem albo służył rozwojowi pasji. W przeciwnym wypadku może być zbyt obojętny konsumentom, aby go zakupić.

8. Czy produkt szybko się dezaktualizuje?

Uważaj przy wyborze produktów, które mogą być wkrótce nieaktualne np. kodeksów czy podręczników akademickich.

9. Czy produkt się łatwo psuje?

Sprzedawanie żywności oczywiście jest możliwe, ale warto zadać sobie pytanie czy na pewno ten produkt znajdzie nabywcę zanim upłynie data ważności lub jakie warunki dostawy są wymagane.

Z tego względu sklep internetowy PoleNaStole rozpoczął działalność od żywności, która nie psuje się tak łatwo:

Zaczęliśmy od produktów niepsujących się ze względu na możliwość oferowania ich od razu w całej Polsce (nie ma problemów logistycznych; można je wysłać kurierem/ do paczkomatu)

Cały wywiad jest dostępny tutaj.

10. Jak wyglądają kwestie prawne?

Koniecznie sprawdź czy nie wymagane są jakieś koncesje na Twój produkt. Wiele świetnych pomysłów na import upadały na tym etapie. Lepiej jednak sprawdzić to zawczasu niż później płacić kary.

11. Czy jest to skalowalne?

Jeśli sprzedajesz ręcznie malowane kubki to może być ciężko rozwinąć ten biznes, bo zatrudnienie dodatkowej osoby może nie być żadnym rozwiązaniem. Dlatego miej dłuższy plan, co zrobić jeśli będzie duży popyt na produkt i będziesz chciał rozwinąć biznes.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]