Wiele biznesów upadło dlatego, że ich właściciele zaczęli bez jakiegokolwiek sprawdzenia potencjału pomysłu. Oczywiście pasja i zapał są bardzo ważne, ale wejście bez przygotowania w niewłaściwą branżę może zakończyć się katastrofą. Dlatego jeśli masz już wstępny pomysł na jakim rynku chciałbyś działać (jeśli nie to pomyśl o tym z pomocą tego artykułu) to teraz nadszedł czas na ocenę. Możesz jej dokonać dzięki tym 5 pytaniom.

1. Jaka jest potencjalna wielkość rynku?

Mówi się, że lepiej jest zdobyć duży udział w małym rynku, niż mały w dużym. Po części się z tym zgadzam, bo znalezienie swojej niszy i umocnienie w niej jest zdecydowanie lepszą pozycją startową niż próba konkurowania od pierwszego dnia z gigantami. Jednak musisz też uważać, aby nie przegiąć w drugą stronę. O ile np. rynek kobiet trenujących crossfit wydaje odpowiedni, to zawężenie tego do kobiet między 40, a 50 rokiem życia i słuchającym w trakcie ćwiczeń Pink Floyd może okazać się zbyt dużym zawężeniem.

2. Jak duża jest konkurencja na tym rynku?

Czasem mimo ciekawej niszy nie warto się pchać w zatłoczone miejsca. Z drugiej strony całkowity brak konkurencji też powinien Cię zastanowić.
Przede wszystkim jednak musisz przeprowadzić kilka testów. Pierwszym i podstawowym są poszukiwania w Google. Następnie zobacz jaka konkurencja i ile się płaci się za reklamę przy poszczególnych słowach kluczowych przy pomocy Planera Słów Kluczowych.

3. Jaki jest Twój rynek?

Zapewne zdajesz sobie sprawę, że rynek ozdób choinkowych ma inną dynamikę niż artykułów higienicznych. Pod kątem zmian w popycie na dane produkty możemy określić rynki jako:
– wygasające np. starsze modele telefonów
– rosnące np. produkty eko
– stabilne np. pasta do zębów
– sezonowe np. akcesoria do opalania

Określ swój rynek, abyś miał pełną świadomość tego, w co się angażujesz.

4. Czy twój rynek jest zaspokajany stacjonarnie i lokalnie?

Dodatkowa konkurencja ze strony stacjonarnych sklepów nie pomaga w sprzedaży online. Jako prawdziwy przykład produktu, który świetnie sprzedaj się przez Internet w Polsce z powodu bardzo słabej dostępności stacjonarnie od razu mogę podać olej kokosowy nierafinowany. Wpisz tę frazę na allegro i zobacz jaką sprzedaż osiągają najlepsi sprzedawcy.

5. Kto jest Twoim klientem?

Na tym etapie nie musisz dokładnie tworzyć wizji idealnego klienta (jeśli być chciał to zrobić to zobacz tutaj). Miej jednak świadomość do kogo chcesz sprzedawać i ile te osoby mają pieniędzy. W przypadku rynku polskiego warto zwrócić uwagę na to, czy Twój produkt może cieszyć się powodzenie wśród naszych emigrantów w zachodniej Europie i przygotować dla nich ofertę dostawy.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]