Wielu ludzi ma w sobie pasję i chęć do tego, by zmieniać świat. Jednym ze sposobów, by realizować się, jest założenie biznesu. Pozostaje tylko problem – potrzebujesz pomysłu na działalność, która da Ci pieniądze i przyjemność z pracy.

Pomysły pojawiają się przede wszystkim, gdy jesteś zrelaksowany – na przykład pod prysznicem. Nie każdy pomysł nadaje się do realizacji, dlatego przed jego wprowadzeniem w życie, musisz zadać sobie kilka pytań:

  • Czy można zarobić na nim pieniądze?
  • Czy jest on w stanie zaangażować ludzi?
  • Czy możesz wprowadzić go w życie z obecnymi środkami i umiejętnościami?
  • Czy Twój pomysł będzie się wyróżniał?

Można w prosty sposób ocenić, czy Twój pomysł jest dobry, czy też nie.

  1. Twoi klienci
    Pomysł nie może być oderwany od rzeczywistości. Zastanów się, jak dużo ludzi będzie chciało kupić Twój produkt lub skorzystać z usługi. Pomyśl, jak możesz dotrzeć do publiczności i ją zaangażować. Rozwiązaniem może być poprawienie pomysłu innej firmy, dzięki czemu ludzie wybiorą Twój produkt – wtedy masz pewność, że trafisz do ludzi.
  2. Co wyróżni Twój biznes spośród innych
    W języku angielskim ten czynnik nazywa się USP (unique selling point). Dzięki wprowadzeniu w życie pomysłu, który odróżnia się od innych firm, nie będziesz musiał walczyć z tak dużą konkurencją. Łamanie reguł i zrobienie czegoś w inny sposób sprawi, że wyróżnisz się na rynku. To samo dotyczy promocji – nawet nie myśl o tym, by promować swoją firmę przez nudny blog – wszyscy to robią. Zrób coś, czego klienci jeszcze nie widzieli. Uważaj na to, by unikalność Twojej firmy nie przełożyła się na spadek zarobków – musi być wartościowa dla Twojego klienta.
  3. Czy pomysł jest realistyczny i jakie cele możesz sobie wyznaczyć
    Wiele pomysłów na początku brzmi świetnie, ale firma, która je wdroży, nie utrzymuje się na rynku. Zastanów się, czy Twój plan na biznes jest realistyczny, czy możesz wyróżnić etapy wdrożenia i ustalić cele. Nie chodzi nam o napisanie całego biznesplanu z nierealistycznymi prognozami dochodów – rozpisz sobie, jak ma funkcjonować firma w formie wykresu lub mapy myśli. Dzięki temu zobaczysz, jakie mogą pojawić się problemy i na co musisz zwrócić uwagę.
  4. Skalowanie i możliwość automatyzacji.

[Na pewno nie chcesz stworzyć biznesu, który nie daje szansy na rozwój i wymaga Twojego ciągłego zaangażowania. Przykładem dobrego biznesu są produkty informacyjne – poświęcasz czas na napisanie książki, a następnie sprzedajesz ją i outsourcujesz marketing. Znacznie mniej możliwości daje działalność stacjonarna – wtedy jedyną możliwością rozwoju, jest zatrudnienie pracownika i stworzenie kolejnego sklepu.

  • Czy pomysł Cię ekscytuje?

Jeśli Twoim pomysłem będzie stworzenie kolejnego sklepu spożywczego na osiedlu, na pewno nie będziesz odczuwał pasji do pracy. Znajdź pomysł, który będzie Cię fascynował – tak zrobił na przykład Steve Jobs, pokazując kolejne urządzenia firmy Apple. Jego pasja sprawiła, że ludzie uwierzyli w produkt. Pomyśl, czy mógłbyś się zająć nowym biznesem na pełny etat i czy rzucisz dla niego inne rzeczy.

Podsumowanie – jeśli Twój pomysł na biznes spełnia te wszystkie warunki, nie bój się w niego zaangażować. Teraz najważniejsze jest wdrożenie go w życie i zweryfikowanie, czy pomysł się sprawdza. Jeśli od razu widzisz, że pomysł da zatrudnienie tylko Tobie i nie można go skalować, pomyśl o czymś innym.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]