Klienci są praktycznie wszędzie. Jeśli jednak masz wrażenie, że przed sobą się ukrywają to musisz sprawdzić przewodnik po miejscach w których możesz ich spotkać. Specyfika każdego biznesu jest inna, więc nie ma jednego idealnego miejsca, ale wybierz ten który wydaje się najlepszy i skup się na nim, aż w pełni go przetestujesz. Polecam określenie wcześniej profilu idealnego klienta.

Miejsca gdzie znajdziesz klientów:

1. Twoje obecne kontakty
Ludzie bardzo często mają problemy ze sprzedażą znajomym i rodzinie. W pewnym sensie jest to wpisaną w naszą polską mentalność, w której nie brakuje negatywnych przekonań na temat sprzedaży. Całkowicie niesłusznie, bo jeśli Twój produkt uczyni ich życie lepszym to dlaczego nie chcesz im pomóc? Dlatego bądź pewien, że wszyscy ludzie którzy Cię znają, wiedzą również o tym jaki biznes prowadzisz.

2. Byli i obecni klienci
Klienci z którymi już pracowałeś są najlepszym źródłem zleceń. Być może oni potrzebują jakieś dodatkowe usługi albo polecą Cię znajomym. Zastanów się jakie znaczenia ma Ciebie rekomendacja od osób którym ufasz i zrób wszystko aby być godnym polecania. Czasem nawet o to poproś, jeśli dostarczasz wysokiej jakości usługi lub produktu to Twoi klienci zrobią to z radością!

3. Partnerzy strategiczni
Współpraca z ludźmi z podobnej branży (a nawet z konkurencją) jest zawsze godnym pomysłem. Bardzo często klienci zapytają Cię o zarekomendowanie kogoś. Jeśli Ty będziesz wysyłał ludzi do partnera biznesowego to zapewne będziesz mógł liczyć na rewanż. Natomiast klienci będą zadowoleni, że mogą oszczędzić czas. Sytuacja win-win-win!

4. Lokalna izba handlowa i kluby biznesu
Spotkania networkingowe mogą być Twoim skarbem. Dlatego dobrze się do nich przygotuj (m.in. dopracowując „pitch” na temat swoje firmy) i korzystaj z każdej możliwości do kontaktu z innymi przedsiębiorcami.

5. Szkolenia/warsztaty/konferencje
Wszelkie wydarzenia edukacyjne na których mogą być Twoi klienci są kolejnymi miejscami, które warto sprawdzić. Czasem wiedza zdobyta podczas tego typu imprezy będzie miała dużo mniejsze znaczenie niż jedna relacja nawiązana w czasie przerwy obiadowej.

6. Social media
Aktywność w social media daje Ci ogromne możliwości na odnalezienie swoich klientów. Musisz jednak właściwie korzystać z tego narzędzia np. będąc aktywnym na grupach i przeszukując profile konkurencji. Wrzucenie zdjęcia i oferty na fanpage zdecydowanie nie działa. Tak jak wbijając gwóźdź młotkiem musisz robić to w odpowiedni sposób, tak samo jest z wykorzystaniem potęgi social media.

7. Twoja strona internetowa
Potencjalni klienci odwiedzają czasem Twoją stronę, ale być może nie odnajdują tego co chcą i odchodzą. Zadbaj o to, aby zostawali i zrobienie biznesu z Tobą było maksymalnie ułatwione. Poczytaj lub zatrudnij kogoś znającego się na użyteczności strony, buduj listę mailingową i twórz wezwania do akcji. Zobaczysz różnicę.

8. Ulica
Jeśli prowadzisz stacjonarny biznes to zadbaj o to, aby być widocznym oraz Twoje miejsce było postrzegane jako przyjazne. Jako biznes internetowy też możesz wykorzystać działania offline do zdobycia ruchu np. zostawiając ulotki w odpowiednim miejscu.

9. Lokalne media
Warto zainteresować możliwościami zaistnienia w lokalnych mediach. Nie jestem fanem reklamy w nich, ale wywiad na jakiś temat sprawi, że Twoja rozpoznawalność wzrośnie i w efekcie zdobędziesz kolejnych klientów.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]