W „Bibilii e-biznesu 2” nie mogło zabraknąć rozdziału poświęconego crowdfundingowi. Społeczna forma fundowania najróżniejszych projektów ma coraz większe znaczenie w światowym, a także polskim Internecie.

Pomysłodawcy „Biblii e-biznesu 2” Maciejowi Dutko udało się zaangażować do projektu Jakuba Sobczaka i Michała Połetka z firmy „Polak Potrafi” – pioniera crowdfundingu w Polsce. Współautorzy przyjęli także zaproszenie na konferencję do Bangkoku. Niestety w Jakub musiał zostać w Polsce i o tym jak skutecznie przeprowadzić crowdfunding opowiedział nam Michał Połetek.

Swoją prezentację rozpoczął od sprawdzenia czy uczestnicy konferencji znają te pojęcie. Dla tych, którzy nie zetknęli się jeszcze z crowdfundingiem to najprościej jest wyjaśnić, że ta forma inwestowania polega na zebraniu wielu osób, które dają „po trochu” zamiast jednego dużego inwestora.

Michał podzielił się również z nami statystykami dotyczącymi PolakPotrafi, który do dnia 16.11:
– uruchomił 2671 projektów
– zebrał 165324 wpłat
– 15,4 miliona
– udanych kampanii ok 1300
– udane 46%
– 15% osób wsparło więcej niż jeden projekt

Oczywiście z racji ograniczeń polskiego rynku powyższe liczby nie mogą konkurować np. z KickStarter, ale współczynnik udanych projektów jest jak najbardziej godny uwagi. Większość dużych firm międzynarodowych może pomarzyć o tak wysokim współczynniku udanych projektów.

Na co zbierane się pieniądze przez crowdfunding?

Wachlarz projektów jest bardzo szeroki. Prowadzone są zbiórki na projekty techniczne (np. propotyp polskiego motora elektrycznego), na miejsca (Kawiarnia „Dobra” w Poznaniu, pierwszy Klub Komediowy w Warszawie czy „Kocia Kawiarnia” w Krakowie i wiele innych idei. Każdy znajdzie swoje miejsce w PolakPotrafi. Zdarzały się momenty gdy na pierwszej stronie serwisu były jednocześnie promowane projekty feministyczne i prawicowe (film „Korwin the Movie”).

Co jest klucze do sukcesu w crowdfundingu?

Klucze do sukcesu w crowdfundingu jest budowanie społeczności. Oczywiście możliwe jest przeprowadzenie kampanii jako przedsprzedaży produktów i szukanie klientów, ale Michał rekomendował zdecydowanie inną formę budowania relacji.

Uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć ramowy plan udanego projektu:

1. Ustalenie potrzebnego budżetu dla projektu
2. Promocja projektu (80% sukcesu)
3. Film promocyjny
4. Opis projektu
5. Nagrody dla wspierających
6. Zaplecze partnerów/patronów

W promocji projektów kluczowym elementem jest to, abyś wiedział gdzie ludzie do których chcesz trafić chodzą na piwo. Z jednej strony jest to metafora tego, że po prostu musisz dobrze wiedzieć do kogo chcesz trafić i potrafić ich określić także w „niemarketingowy sposób”. Z drugiej jednak pasuje to do rzeczywistej sytuacji, gdy zespół PolakPotrafi przypadkiem trafił na spotkanie nurków w jednym z poznańskich pubów, dzięki czemu sfinansowali projekt dotyczący nurkowania bez akwalungu.

Czy na crowdfundingu się zarabia?

Często docierają do nas informacje o milionowych kampaniach KickStarter. Jednak crowdfunding powinien służyć tylko do wystartowania z danym projektem. Warto zbierać takie środki ile naprawdę potrzeba na start, bo dzięki temu będzie łatwiej ukończyć projekt.

Oczywiście na udany projekt składa się wiele czynników. Ludzie doświadczenie w prowadzeniu kampanii crowdfundingowych potrafią z dużą dozą prawdopodobieństwa ocenić potencjał danego projektu, na budżet jaki jest realny do zebrania.

Jeśli chcesz przeprowadzić taką kampanię to PolakPotrafi jest najlepszym miejscem w sieci dla tego typu inicjatyw 🙂

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]