Programy partnerskie – na czym polegają i jak działają ?

Programy partnerskie są uważane za najłatwiejszy sposób na rozpoczęcie zarabiania w Internecie.

Nie wymagają prawie żadnych formalności i inwestycji, a oferują duże możliwości zarobkowe. Ponadto są bardziej skalowalne niż sprzedaż wielu produktów (ograniczenie np. środkami na zakup towaru) czy usług (ograniczona ilość czasu w ciągu doby), dlatego dla wielu osób będzie to świetny sposób na rozpoczęcie działań komercyjnych w Internecie.

Na początku musisz posiąść podstawową wiedzę na temat programów partnerskich.

Czym są programy partnerskie?

W języku angielskim najpopularniejszym zwrotem określającym ten typ współpracy jest “Affiliate marketing”. To pojęcie jest definiowane na różne sposoby przez wiele osób. Szczególnie warto zwrócić uwagę na definicję Pata Flyna z bloga Smart Passive Income, który co miesiąc zarabia kilkadziesiąt tysięcy złotych z programów partnerskich (co miesiąc publikuje szczegółowy wykaz swoich zarobków):

Affiliate marketing jest procesem zarobku prowizji poprzez promocję produktów innych osób lub firm. Znajdujesz produkt, który lubisz, promujesz go i z każdej sprzedaży otrzymujesz część zysku. (tłumaczenie własne).

Powyższa definicja może dawać już pojęcie o co chodzi w programach partnerskich. Jednak jeśli chcesz zarabiać w ten sposób konkretne pieniądze to musisz mieć głębsze pojęcie.

Mechanizm działania programów partnerskich

Programy partnerskie funkcjonują tylko wtedy, gdy zaangażowane są w nie co najmniej trzy strony: reklamodawca, wydawca i klient. Poza tym w wielu przypadkach pojawia się także sieć partnerska, która dostarcza infrastrukturę dla całego procesu.

Reklamodawca, czy osoba lub firma dostarczająca produkt lub usługę w formie fizycznej lub cyfrowej. Swoje programy partnerskie oferują zarówno wielki firmy ubezpieczeniowe, jak i sklepy internetowe (w tym największy Amazon), jak mniejsze firmy. Nawet jednoosobowi twórcy i przedsiębiorcy mogą korzystać z poleceń innych. Oczywiście jeśli ich produkt lub usługa będzie na tyle wartościowy dla wydawców.

Wydawcami są osoby lub firmy, które promują produkty. W celu uzyskania prowizji wykorzystują swoje zasoby dotarcia do potencjalnych konsumentów i zachęcają ich do kupna za pośrednictwem ich linków partnerskich. Mimo pośrednictwa rzadko fakt istnienia pośrednika powoduje wzrost ceny, a czasem nawet wiąże się z dodatkowymi rabatami.

Klientem jest oczywiście osoba kupująca produkt lub usługę. Kluczowy element dla powodzenia całego procesu 🙂

Sieć partnerska to firma zapewniającą obsługę techniczną całego procesu, dzięki temu wydawca może promować kilka programów partnerskich bez konieczności wiązania się umową z każdym podmiotem. W sytuacji gdy okazyjnie chciałbyś promować jakiś sklep przy okazji jednego wpisu to udział w sieci, która oferuje kilkadziesiąt partnerów, będzie sporym ułatwieniem.

Dodatkowo dla sporej części firm stworzenie własnego program partnerskiego byłoby zbyt dużym przedsięwzięciem logistycznym, aby było to opłacalne. Natomiast w przypadku skorzystania z gotowej infrastruktury partnera wszystko jest dużo prostsze i właściciel sklepu płaci tylko procent od sprzedaży. W Polsce przykładem tego typu sieci jest Affiliant, który oferuje współpracuje z blisko 90 firmami online oferującymi prowizje.

Podsumowanie

W kolejnych wpisach poświęconych programom partnerskim znajdziesz pomysły na zarobek za ich pośrednictwem. Zanim to jednak nastąpi musiałeś poznać mechanizmy działania i podstawowe pojęcia związane z programami partnerskimi, aby Twoje przyszłe projekty były oparte na solidne fundamentach.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]