Zakładanie biznesu – 4 sposoby na zwalidowanie idei biznesowej

Chcesz poznać największy błąd jaki popełniają początkujący przedsiębiorcy? Jeśli planujesz założenie biznesu to koniecznie musisz wziąć go pod uwagę…

Tym błędem jest tworzenie biznesu dla siebie, a nie dla klientów.

Być może odetchnąłeś z ulgą. Uważasz swój pomysł za dobry dla ludzi, więc masz zapewniony sukces?

Niestety nic bardziej mylnego. Jeśli w Twoim mniemaniu Twój pomysł jest dobry dla potencjalnych klientów, w żadnym wypadku nie oznacza to, że ktokolwiek rzeczywiście chciałby z niego skorzystać.

Dlatego musisz testować swój pomysł biznesowy zanim zainwestujesz w niego poważne środki finansowe. Oczywiście nigdy nie jesteś w stanie w 100% wyeliminować ryzyka porażki, ale możesz je znacząco zmniejszyć.

W jaki sposób można testować pomysły?

1. Rozmowy z potencjalnymi klientami

Wyjdź do ludzi i porozmawiaj z nimi twarzą w twarz. Udaj się w miejsce gdzie fizycznie znajdują się Twoi potencjalni klienci i w rozmowie spróbuj nakierować na tory w których dowiedziałbyś się o tym, czy mają rzeczywiście problem na który masz rozwiązanie. Gdy rzeczywiście okaże się, że Twój pomysł miałby rzeczywiście wartość dla Twojego rozmówcy to wtedy możesz nawet zaoferować swój produkt w przedsprzedaży. W Polsce model rozpoczynania od sprzedaży jako walidacji pomysłu promuje Marcin Osman.

2. Prototyp MVP

Pojęcie MVP (minimum viable product) pochodzi z modelu Lean Startup stworzonego przez Erica Ries’e. Polega to na stworzeniu produktu, który dostarcza kluczową funkcjonalność produktu przy możliwie minimalnym nakładzie.
Przekładając to na przykład tworzenie e-biznesu.
Załóżmy, że chcesz zarabiać na tworzeniu kursów online.
Być może w przyszłości planujesz duża platformę elearningową na której kursanci będą mogli oglądać video, robić testy i zbierać punkty w systemach grywalizacyjnych.
Tylko czy to są kluczowe elementy realizujące potrzebę Twoich klientów? Raczej nie.
Ludzie kupują kurs, bo chcą posiąść określoną wiedzę. Dlatego możesz dostarczyć ją np. wysyłając linki do lekcji w postaci ukrytych filmów na YouTube. Takie rozwiązanie ma oczywiście wady, ale realizuje kluczową potrzebę na początku drogi do budowy pełnego produktu. W dodatku jest całkowicie darmowe.

3. Ankiety

Za każdy razem gdy masz odpowiedni kontekst zachęcam Cię do przygotowywania ankiet. W ten sposób możesz dowiedzieć się więcej na temat potrzeb i innych cech potencjalnych klientów.
Postaraj się, aby wypełnianie ankiety było możliwe mało wymagające. Staraj się ograniczać pytania otwarte do niezbędnego minimum. W końcu nie ma cenniejszego zasobu niż czas, więc okaż szacunek ludziom, którzy zdecydowali się wypełnić ankietę.

4. Landing page

Stwórz stronę lądowania, której celem będzie zebranie adresów email osób potencjalnie zainteresowanych Twoim rozwiązaniem. Następnie musisz skierować na nią ruch. Jeśli już jesteś zaangażowany w danej niszy i masz swoje kanały dotarcia do ludzi to możesz to zrobić bezpłatnie np. wysyłając mailing, udostępniając ankietę w grupie na Facebooku czy na fanapage’u.
Działania bezpłatne mogą być jednak niewystarczające, aby otrzymać odpowiednią liczbę odpowiedzi. W takim przypadku trzeba zainwestować w płatną reklamę w Google Adwords albo za pomocą systemu Facebook Ads.
Niestety użytkownicy coraz mniej chętnie dzielą się swoim adresem email, dlatego nastaw się na dużą ilość testów i ciągłe udoskonalanie swojego landing page oraz elementów wokół (mailingów, reklam, postów itp).

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]