Prowadzenie biznesu w Internecie sprzyja szukanie możliwości współpracy partnerskiej z innej osobami, które docierają do tej samej grupy odbiorców. Pisałem już o tym jako najszybszym sposobie na zdobycie rozpoznawalności, dzisiaj pójdziemy krok dalej.

Jednym z niesamowitych zalet Internetu jest możliwość nawiązania relacji z bardzo wartościowymi ludźmi, których nie miał byś możliwości poznać w inny sposób. Mieszkając w Świnoujściu, bez problemu możesz tworzyć wspólny projekt z podobnym do siebie człowiekiem z Przemyśla czy Jasła, a nawet drugiego końca Świata. Trudno wyobrazić sobie taką współpracę kilkanaście lat temu.

Z jednej strony masz dostęp do olbrzymiego grona potencjalnych partnerów, jednak z drugiej masz większy problem z wyborem. Kiedyś mogłeś wybrać tylko spośród osób z jakiegoś kręgu znajomych, dzisiaj są to miliony i może to przytłoczyć.

Wybór partnera do współpracy

jest bardzo ważny, bo „zawalenie” jakiegoś elementu przez drugą stronę wiąże się z wymiernymi stratami. Co najmniej będzie to czas. Zarówno ten zainwestowany przez Ciebie osobiście, ale także stracone możliwości dla Twojego projektu. Często jednak będą to również straty finansowe, wizerunkowe i emocjonalne.

Jednak sukces wspólnego projektu może wnieść Cię na poziom na który sam nie miałbyś szans dotrzeć. Dlatego warto angażować się we współpracę z wartościowymi ludźmi, których rozpoznasz dzięki odpowiedzi na 10 poniższych pytań. Niniejszy zestaw opiera się głównie na współpracy blogerów, ale możesz go zastosować także w innych biznesach internetowych.

1. Czy znacie się osobiście?

Oczywiście łatwiej będzie współpracować z osobami z którymi masz już jakąś relację. Dzięki temu wiesz czego się spodziewać i masz możliwość szczerego kontaktu.

Nie jest jednak to warunek konieczny. Relacje zbudowane online też mają szansę powodzenia. W tym celu możesz użyć np. twittera.

2. Czy znasz kogoś kto zna tę osobę?

Duża moc tkwi w sytuacja gdy nie zostajesz połączony z kimś za pośrednictwem wspólnego znajomego, ponieważ w pewnym sensie on też jest zaangażowany. Taka osoba w łatwy sposób może zrobić coś dobrego, a z drugiej strony czujesz się zobowiązany także przed nią do zrobienia wszystkiego co w Twojej mocy dla powodzenia projektu.

Dlatego śmiało korzystaj z pomocy znajomych i ich rekomendacji. Jeśli masz co do tego wątpliwości to znaczy, że powinieneś się zastanowić czy sam szczerze zamierzasz zaangażować się w projekt.

3. Jak długo działa w sieci i biznesie?

Im dłużej tym lepiej. Oczywiście nie jest to czynnik wykluczający współpracę ze zdolnymi nowicjuszami. Jednak powinieneś poważnie wziąć to pod uwagę.

4. Co robiła poprzednio?

Na podstawie poprzednich i obecnych projektów danej osoby możesz odpowiedzieć sobie na wiele pytań na temat tej osoby. Czy dba o szczegóły? Czy doprowadza rzeczy do końca? Czy radzi sobie z presją czasu? Oraz wiele innych.

5. Czy jest systematyczna?

Mamy wiele okresów w życiu. Czasem bardziej produktywnych, a czasem mniej. Jednak na przestrzeni lat można określić na ile dana osoba jest systematyczna. Dlatego koniecznie sprawdź jej archiwum/historię/fanpage lub cokolwiek innego, co pomoże w odpowiedzi na to pytanie.

6. Czy robi to co mówi?

Bardzo ważne jest to, czy postępuje zgodnie z filozofią, którą przekazuje. Autentyczność jest niesamowicie ważną cechą w biznesach internetowych, bo odbiorcy wyczuwają fałsz.

7. Jaką ma opinię?

Skorzystaj chociaż z wujka Google. Opinia innych ludzi może być krzywdząca, więc pamiętaj o istnieniu hejterów. Jednak możesz znaleźć merytoryczne informacji, które warto sprawdzić. Zarówno negatywne, jak i pozytywne.

8. Co Ci mówi intuicja?

Poza poszukiwaniami i logicznymi odpowiedziami na pytania, zawsze powinieneś zastanowić się co myślisz i jak czujesz potencjał tej współpracy. Nic to nie kosztuje, a jednak większość znanych przedsiębiorców bardzo podkreślali rolę intuicji we wszelkich decyzjach biznesowych.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]