Bardzo rzadko spotykam się z sytuacją dobrego wykorzystywania potencjału partnerstwa z innym przedsiębiorstwem, które już dociera do naszych klientów docelowych. Wiele osób nawet nie próbuje nawiązać współpracy ze względu na brak wiedzy i pomysłu jakby to miało wyglądać. W dzisiejszym artykule rzucę trochę światła na ten temat, aby ułatwić Wam wykorzystanie potencjału tego rozwiązania.

Na wstępie rozróżnijmy partnerstwo biznesowe od Joint Venture.

Różnica między nimi polega głównie na czasie trwania. To pierwsze jest raczej długoterminowe, natomiast drugie może być jak najbardziej akcyjne np. na czas wprowadzenia nowego produktu na rynek, promocji lub wspólnego projektu.

Kluczowym elementem w Joint Venture jest klarowna i obustronna korzyść dla wszystkich uczestników porozumienia. Będąc na to przygotowanym możesz z większą śmiałością proponować wspólne działania.

W zbudowaniu dobrej propozycji pomogą Ci poniższe zasady:

1. Zobacz ponad oczywistości

Często boimy się proponować współpracę, ponieważ wydaje nam się, że nie ma na nią miejsca na rynku. Zachęcam Cię jednak do wytężenia kreatywności i wyjście „poza box”. Współpraca może otworzyć Wam drogę do nowych potencjałów.

Podejdź do tego z mentalnością obfitości. Być może dzięki Waszej współpracy powstanie nowy segment rynku, którego sam być nie stworzył. Oczywiście czasem mogą pojawiać się lęk i wątpliwości, ale bądź na to przygotowany i cały czas poszukuj optymalnego rozwiązania dla stworzenia udanego i wartościowego parterstwa.

2. Bądź szczery ze swoim „dlaczego”

Często ludzie desperacko poszukują współpracy, bo nie wierzą w swoje własne możliwości. Jeśli startujesz z takiej pozycji to masz kiepskie szanse na stworzenie wartościowego partnerstwa Joint Venture.

Dlatego wyklaruj sobie jakie wartości wnosisz. Odpowiedz sobie na pytanie „dlaczego” chcesz stworzyć to partnerstwo. Napisz odpowiedzi co Tobie to da w sferze rozwoju siebie i biznesu oraz tego jaki profitów z tego oczekujesz.

Jeśli nie będziesz świadom tych odpowiedzi to będzie Ci bardzo trudno stworzyć wartościowe partnerstwo oparte na szczerych zasadach. Dlatego potraktuj odpowiedzi na powyższe pytania jako obowiązkowe zadanie domowe zanim przejdziesz do następnego punktu.[/sociallocker]

3. Zrozum „dlaczego” Twoich potencjalnych partnerów

Nie krępuj się z pytaniem Twoich potencjalnych partnerów o to co chcieliby osiągnąć dzięki Waszej współpracy oraz jakich korzyści oczekują.

Często nie będą tego świadomi tego odpowiedzieć. To nic nie szkodzi, zawsze dostajesz jakieś informacje. Postaraj się odbyć taką rozmowę na żywo lub przez Skype, aby móc zdać się także na niewerbalne czynniki i swoje odczucia:
1. jak czujesz powodzenia Waszej współpracy?
2. czy wierzysz w możliwość stworzenia Join Venture win-win?

4. Poszukaj podobieństw i czy Wasze wizje się zgadzają

Czy partnerstwo przyniesie korzyści wszystkim uczestnikom? Czy podzielacie ekscytację na myśl o współpracy?

Każdy ma oczywiście swoje wady i zalety, ale najlepsze współprace wychodzą w sytuacji, gdy wizja jest podobna i angażująca wszystkich uczestników. To jest czynnik, który pozwala przeskoczyć problemy w negocjacjach.

Najsilniejsze partnerstwa powstają gdy powstaje efekt synergii, czyli gdy wzmocnienie potencjałów prowadzi do tego, powstaje wyższa wartość niż z prostego dodania potencjałów.

5. Nie przyspieszaj na siłę procesu

Budowa partnerstwa nawet w sytuacji, gdy jest tylko akcyjne, jest delikatnym procesem dlatego nie przyśpieszaj tego na siłę. Oczywiście czasem uda się stworzyć coś na szybko, ale udaje się w sytuacji zgodności wizji i klarownych efektów dla wszystkich uczestników.

Oprócz tego zaplanujcie dobry i klarowny plan pozwalający na realizowanie poszczególnych zadań krok po kroku.

6. Zadbajcie o potwierdzenie pisemne współpracy

Dobra współpraca wymaga dobrego zabezpieczenia.

Zapisanie warunków pozwala uniknąć wielu nieporozumień w przyszłości.

Aby jednak przeciwdziałać sytuacji w której propozycja zapisania warunków współpracy byłaby odebrana jako brak zaufania możesz użyć podobnego zdania:
„Jestem podekscytowany możliwością współpracy i sądzę, że dużo osiągniemy. Ze względu na wartość naszej współpracy proponuję napisanie warunków współpracy, aby zapewnić nasze wzajemne interesy. Co o tym myślisz?”

Nie bądź leniwy i przygotuj tego typu umowę. Przez to szanujesz siebie i partnera na tyle, aby zabezpieczyć Wasze wzajemne prawa.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]