Wszyscy spotkaliśmy z efektami partnerstwa dużych marek. Kto z nas nigdy nie był w McDonalds, które współpracuje globalnie m.in. z CocaColą (w momencie pisania artykułu do McZestawów dodawane są szklanki z charakterystycznym logotypem gratis) i Waltem Disneyem? Czy po włączeniu nowego świeżokupionego laptopa było na nim już coś zainstalowane np. oprogramowanie antywirusowe?

Tego typu współpraca może przynieść bardzo duże korzyści także małym firmom.

Na początku warto zdefiniować czym jest marketing partnerski. Definicja mówi, że jest to mądra (po ang. smart) współpraca między dwoma lub większą ilością organizacji, która jest zawarta z intencją z rozwoju w sferze marketingu i osiągnięciu celów biznesowych.

Mogą być różne założenia i efekty ze współpracy dla poszczególnych organizacji. Jednemu z uczestników może zależeć na poprawieniu wizerunków, gdy drugi jednocześnie korzysta z możliwośći zdobycia rozgłosu. Tak było w przypadku współpracy Pizza Hut, Zynga (producenta najbardziej uzależniających gier na Facebooku) oraz World Food Programme. W ramach wspólnego projektu można było kupić m.in. wirtualne przedmioty w grach Zynga, które były opatrzone logiem WFP, a uzyskane pieniądze były przekazywane na cele charytatywne. Wszystko odbywało się przy dodatkowym wsparciu i promocji Pizzy Hut.

Nie zrobisz wszystkiego sam

Obserwując wiele firm można zauważyć, że na jakimś etapie potrzebowali współpracy z innymi aby dojść do punktu w którym są dzisiaj. Przecież nawet w skali mikro na rynku lokalnym wiele firm zaczyna od wymiany ulotek i jest dobry start dla biznesu.

Jak to w praktyce zrobić?


1. Twój cel

Najważniejszym elementem jest określenie tego, co chciałbyś osiągnąć za pomocą współpracy partnerskiej. Zadaj sobie kilka pytań:
Jakie największe wyzwanie stoi teraz przed Twoim biznesem?
Czego potrzebujesz?
Czy współpraca z parterem mogłaby w tym pomóc?

2. Stwórz projekt

W kolejnym kroku stwórz wstępny zarys projektu, który przybliży Cię do realizacji celu. Może to być akcja informacyjna lub promocyjna. Na tym etapie jednak nie przywiązują się do szczegółów, bo dużo zależy do Twojego partnera.

3. Znajdź i wybierz partnera

O wyborze partnera do współpracy możesz przeczytać w poprzednim poście, znajdziesz tam 8 pytań przez które warto przejść. Jeśli Twój potencjalny współpracownik ma bardziej rozwinięty biznes od Ciebie to zbuduj z nim relację np. poprzez częste merytoryczne reagowanie na jego posty w sieciach społecznościowych.


4. Stwórzcie razem harmonogram działań

Musicie mieć plan działania, aby projekt wyszedł. Oczywiście życie weryfikuje wszelkie przewidywania, ale musicie mieć do czego odnieść kolejność wykonywanych działań.

5. Do dzieła!

Bez względu na początkowe trudności realizujcie zamierzone działania. Nawet jeśli efekty pierwszej współpracy nie będą takiej jakie byście sobie wymarzyli to macie przynajmniej na czym pracować. Jeśli jednak przyłożycie się do stworzenia dobrego projektu i skutecznie go zrealizujecie to są bardzo duże szanse na powodzenie.

GOTOWE BEZPŁATNE CHECKLISTY

5 praktycznych e-booków w bonusie

PONAD 100 STRON ROZWIĄZAŃ

JAK W 12 KROKACH URUCHOMIĆ NOWY BIZNES LUB ZAUTOMATYZOWAĆ ISTNIEJĄCY - ZYSKASZ WOLNOŚĆ, NIEZALEŻNOŚĆ I WOLNY CZAS [PRAKTYCZNE PRZYKŁADY]